Νομολογία - διοικητικά

(ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2015 - ÔÅÕ×ÏÓ 84) Αριθμός απόφασης: ΣτΕ 2705/2014 Τμήμα: Στ’ Πρόεδρος: Αθ. Ράντος, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ελ. Παπαδημητρίου, Σύμβουλος
Συνταγματική η νομοθετική πρόβλεψη νέας μείωσης των αποδοχών των μελών ΔΕΠ των ΑΕΙ.
Νομικές διατάξεις: Άρθρα 4 παρ. 1 και 5, 5 παρ. 1, 25 παρ. 1, 16, 17, 74 παρ. 5, 80 παρ. 1 Σ, πρώτο, παρ. Γ, υποπαρ. Γ1 ν. 4093/2012.
ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Απόσπασμα - (Επιμέλεια: Εύα Μπάλτα)

Στην παράγραφο Γ, υποπαράγραφο Γ1 του ν. 4093/2012 προβλέπεται, επίσης, εκτός από τις μειώσεις των «ειδικών μισθολογίων», μεταξύ των οποίων και του μισθολογίου του ΔΕΠ των ΑΕΙ, κατάργηση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας από 1.1.2013 για όλους τους λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου, των ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΟΤΑ, αναστολή εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 19 (καταβολή κινήτρου Επίτευξης Στόχων) και της περίπτωσης β΄ του τελευταίου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011 (Α΄ 226), μείωση της αντιμισθίας των προέδρων δημοτικών των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων κατά πενήντα τοις εκατό (50%), κατάργηση της αποζημίωσης των μελών των δημοτικών συμβουλίων, των οικονομικών επιτροπών των δήμων, των επιτροπών ποιότητας ζωής και των λοιπών επιτροπών των δημοτικών συμβουλίων των δήμων, καθώς και των διοικητικών επιτροπών του άρθρου 164 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), μείωση, κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%), των αποδοχών, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης και των πάσης φύσεως αμοιβών των Διοικητών, Υποδιοικητών, των Προέδρων, Αντιπροέδρων, Διευθυνόντων Συμβούλων, καθώς και των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου των Ιδρυμάτων και των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου των Δήμων και των Περιφερειών, καθώς και των Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου αυτών, συμπεριλαμβανομένων των Συνδέσμων των ΟΤΑ, αλλά και των ανωνύμων εταιρειών, στις οποίες οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατέχουν ποσοστό πάνω από το 50% του μετοχικού κεφαλαίου, μείωση του βασικού μισθού του Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, του Ειδικού Γραμματέα Υπουργείου της παραγράφου 1Β της απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με αριθμό 2/57332/0022/27.7.2012 (ΥΟΔΔ 358), ένταξη των υπαλλήλων της Βουλής και της Προεδρίας της Δημοκρατίας στο ν. 4024/2011 (ενιαίο μισθολόγιο), μείωση κατά είκοσι τοις εκατό (20%), των αποδοχών, αποζημιώσεων, εξόδων παράστασης και αμοιβών εν γένει, που καταβάλλονται στους Προέδρους, Αντιπροέδρους και τα μέλη των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών (ΑΔΑ), καθώς και στους Διοικητές, Υποδιοικητές, στους Προέδρους, Αντιπροέδρους, Διευθύνοντες Συμβούλους και στα μέλη του ΔΣ των ΝΠΔΔ και των ΝΠΙΔ που ανήκουν στο Κράτος ή σε ΝΠΔΔ ή σε ΟΤΑ. Εξάλλου, ο ως άνω υπό στοιχ. γ΄ ειδικότερος ισχυρισμός, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, διότι τα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, για τα οποία προβλέφθηκε η αναδρομική από 1.8.2012 περικοπή των αποδοχών δεν τελούν υπό τις ίδιες συνθήκες με τα πρόσωπα που αναφέρονται στις περιπτώσεις 3 έως 12 της υποπαραγράφου Γ.1. της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, για τα οποία οι προβλεπόμενες μειώσεις των αποδοχών τους άρχισαν να ισχύουν από τις 1.1.2013, ενώ ως προβαλλόμενος εκ συμφέροντος τρίτου πρέπει να απορριφθεί ο ως άνω ισχυρισμός, κατά το μέρος που με αυτόν προβάλλεται παράβαση της αρχής της ισότητας, για τα λοιπά ειδικά μισθολόγια του ν. 3205/2003. Τέλος, ο ως άνω υπό στοιχ. δ΄ ισχυρισμός, με τον οποίο προβάλλεται ότι οι σχετικές μειώσεις αποδοχών επεβλήθησαν σε βάρος όλων των ειδικών μισθολογίων χωρίς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε μισθολογίου πρέπει να απορριφθεί, διότι με τις προπαρατεθείσες διατάξεις του ν. 4093/2012, εισάγεται ρύθμιση που αποβλέπει στην εκπλήρωση του δημοσίου συμφέροντος σκοπού της αντιμετώπισης της συνεχιζόμενης δυσμενούς οικονομικής και δημοσιονομικής κατάστασης της Χώρας, η σχετική δε κρίση του νομοθέτη, αφορώσα στην ανάγκη επιβολής περικοπών στο σύνολο των «ειδικών μισθολογίων», ευρίσκεται εντός των πλαισίων της ελευθερίας του νομοθέτη να διαμορφώνει τα «ειδικά μισθολόγια», εκτιμώντας τις εκάστοτε συνθήκες και λαμβάνοντας υπόψη την δημοσιονομική κατάσταση του κράτους, εν όψει του επιδιωκόμενου ως άνω σκοπού δημοσίου συμφέροντος.

Εν όψει τούτων, εφόσον, σύμφωνα με τα προεκτεθέντα, οι προπαρατεθείσες διατάξεις της υποπαραγράφου Γ1 της παραγράφου Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α΄ 222), κατά το μέρος που με αυτές προβλέπεται νέα μείωση των αποδοχών του ΔΕΠ των ΑΕΙ, δεν αντίκεινται στα άρθρα 4 παρ. 1 (αρχή της ισότητας) και 5 (αρχή της ισότητας έναντι των δημοσίων βαρών), 5 παρ. 1 (αρχή της αξιοκρατίας), 25 παρ. 1 (αρχή της αναλογικότητας), 16, 17, 74 παρ. 5 και 80 παρ. 1 του Συντάγματος, καθώς και στο Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ, δεν θεμελιώνεται ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου από την εκ μέρους της πολιτείας νομοθέτηση, με τα αρμόδια όργανά της, διατάξεων αντικειμένων σε κανόνες δικαίου υπέρτερης τυπικής ισχύος, σύμφωνα με τα εκτιθέμενα παραπάνω, αλλ’ ούτε ευθύνη του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών που εφάρμοσε τις εν λόγω διατάξεις. Κατά συνέπεια, δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 105 του ΕισΝΑΚ, προς αποζημίωση των εναγόντων, για τις περικοπείσες, με βάση τις ως άνω διατάξεις, αποδοχές τους. Τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα με την κρινόμενη αγωγή πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμα.

(Παραπέμπει την υπόθεση στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου).


Copyright© 2006-2014 - Νομικά χρονικά - All Rights Reserved