Νομολογία - ποινικά

(ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2011 - ÔÅÕ×ÏÓ 68) Αριθμός απόφασης: ΣτΕ 49/2011 Τμήμα: Τμ. Δ΄ Πρόεδρος: . Βροντάκης, Αντιπρόεδρος Εισηγητής: Ουρ. Νικολαράκου-Μαυρομιχάλη, Πάρεδρος
Η ΕΕΤΤ είναι αρμόδια για τον έλεγχο της χρήσεως του φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων και το ΕΣΡ για την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων οι οποίες αφορούν παραβάσεις των κανόνων της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας που ρυθμίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές εκπομπής σήματος από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς.
άρθρα 15 παρ. 2 Σ, 14 παρ. 6 και 17 παρ. 1 ν. 2644/1998, 19 παρ. 3 ν. 3051/2002, 4 ν. 2328/1995, 4 παρ. 1 εδ. ε ν. 2863/2000
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχει ανατεθεί, μεταξύ άλλων, και η αρμοδιότητα ελέγχου της χρήσεως του φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων. Συγκεκριμένα, με το εδ. ιθ της παρ. 14 του άρθρου 3 του ν. 2867/2000 (Α΄ 273), ο οποίος ίσχυε κατά το κρίσιμο, εν προκειμένω, διάστημα, προεβλέφθη ότι, στην ΕΕΤΤ ανήκει, μεταξύ άλλων, η αρμοδιότητα να «εποπτεύει και ελέγχει τη χρήση του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων και (να) επιβάλλει τις σχετικές κυρώσεις, με την επιφύλαξη των διατάξεων της ισχύουσας ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας που προβλέπουν την επιβολή διοικητικών κυρώσεων για κάθε είδους παρεμβολές κατά την εκπομπή ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών προγραμμάτων».
Σύμφωνα με τα εκτεθέντα παραπάνω, στο άρθρο 15 παρ. 2 του Συντάγματος, όπως αυτό ισχύει μετά την αναθεώρησή του με το Ψήφισμα της 6ης Απριλίου 2001 της Ζ΄ Αναθεωρητικής Βουλής, προβλέπεται πλέον ρητώς ότι στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης ανήκει η αρμοδιότητα επιβολής διοικητικών κυρώσεων για παραβάσεις της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας. Κατόπιν, συνεπώς, της συνταγματικής αναθεωρήσεως του έτους 2001, όπου στις κείμενες διατάξεις προβλέπονται διοικητικές κυρώσεις για παραβάσεις της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας, πρέπει να θεωρηθεί, εν όψει της ρητής προβλέψεως του άρθρου 15 παρ. 2 του Συντάγματος, ότι το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης κατέστη αρμόδια αρχή για την επιβολή των κυρώσεων αυτών. Η ως άνω συνταγματικώς κατοχυρούμενη αποκλειστική αρμοδιότητα του ΕΣΡ αφορά, βεβαίως, προεχόντως, στον έλεγχο του περιεχομένου των τηλεοπτικών προγραμμάτων, εκτείνεται, όμως, και στην επιβολή των προβλεπομένων κυρώσεων για παραβάσεις των τεχνικών προδιαγραφών λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών, εφόσον ο κοινός νομοθέτης δεν έχει αναθέσει ειδικώς την αρμοδιότητα επιβολής των εν λόγω κυρώσεων σε άλλη εποπτική αρχή, επιφορτισμένη με την άσκηση εν γένει αρμοδιοτήτων ελέγχου στο τεχνικό πεδίο του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων. Συνεπώς, σύμφωνα με τα ανωτέρω, το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης κατέστη αρμόδιο για την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων όχι μόνον της παραγράφου 1 του άρθρου 4 του ν. 2328/1995, όπως ρητώς ορίζεται στο άρθρο 4 παρ. 1 του ν. 2863/2000, αλλά και αυτών της παραγράφου 2 του ιδίου άρθρου, οι οποίες αφορούν παραβάσεις των κανόνων της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας που ρυθμίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές εκπομπής σήματος από τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς. Τέτοια περίπτωση παραβάσεως των τεχνικών προδιαγραφών λειτουργίας αποτελεί, προκειμένου περί των νομίμως λειτουργούντων, κατά τις διατάξεις του άρθρου 17 του ν. 2644/1998, τηλεοπτικών σταθμών, η εκπομπή από δίαυλο ή κέντρο εκπομπής διάφορο του αναφερομένου στην βεβαίωση νομίμου λειτουργίας. Βεβαίως, στο άρθρο 4 παρ. 2 του ν. 2328/1995 προβλέπεται ότι για την διαπίστωση των εν λόγω παραβάσεων συντάσσεται σχετική έκθεση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών ή τις τεχνικές υπηρεσίες της ΕΡΤ.
Ήδη δε, αρμόδια αρχή για την εποπτεία και τον έλεγχο της χρήσεως του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων κατέστη η Εθνική Επιτροπή Ταχυδρομείων και Τηλεπικοινωνιών, σύμφωνα με το εδ. ιθ της παρ. 14 του άρθρου 3 του ν. 2867/2000. Στην ανωτέρω διάταξη, πάντως, του ν. 2867/2000 διατυπώνεται ρητώς επιφύλαξη ως προς την αρμοδιότητα επιβολής κυρώσεων για παραβάσεις σχετικές με την χρήση του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων κατά τις διατάξεις της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας. Από τη συνδυασμένη δε ερμηνεία των ανωτέρω διατάξεων συνάγεται ότι οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 4 παρ. 2 του ν. 2328/1995, κατά το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά το κρίσιμο, εν προκειμένω, χρονικό διάστημα, επιβάλλονται μεν από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, η αποκλειστική αρμοδιότητα, όμως, για τη διαπίστωση της πραγματικής βάσεως της παραβάσεως ανήκει στις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕΤΤ.
Κατά τη γνώμη όμως του Συμβούλου Η. Τσακόπουλου, από τον συνδυασμό των παραπάνω νομοθετικών διατάξεων, ερμηνευομένων υπό το πρίσμα του άρθρου 15 παρ. 2 του Συντάγματος, προκύπτει ότι στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης περιλαμβάνεται και η διαπίστωση της πραγματικής βάσεως της παραβάσεως για τη διαπίστωση δε αυτή λαμβάνεται υπόψη κάθε πρόσφορο μέσο, προεχόντως δε η κατά τα ανωτέρω έκθεση της ΕΕΤΤ, εφόσον το ΕΣΡ δεν διαθέτει αντίστοιχη υποδομή.
Επειδή, εν προκειμένω, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, η ένδικη κύρωση επεβλήθη εις βάρος του τηλεοπτικού σταθμού της αιτούσης εταιρείας, επειδή διαπιστώθηκε ότι ο σταθμός αυτός εξέπεμπε από το κέντρο εκπομπής Αρόη Πατρών τόσο από τον …, ο οποίος ανεφέρετο στην βεβαίωση νομίμου λειτουργίας που του είχε χορηγηθεί, όσο και από τον μη δηλωθέντα … . Για τη διαπίστωση της κατά τα ως άνω παράνομης εκπομπής από μη δηλωθέντα …, το ΕΣΡ στηρίχθηκε στο υπ’ αριθ. …/11.10.2002 έγγραφο της Διευθύνσεως Μεταφορών - Επικοινωνιών και Ναυτιλίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοικήσεως …, η οποία διενήργησε σχετικό έλεγχο κατόπιν εγγράφου του ΕΣΡ. Υπό τα δεδομένα αυτά, όμως, η προσβαλλόμενη απόφαση πάσχει, εφόσον, σύμφωνα με τα γενόμενα ανωτέρω δεκτά από την πλειοψηφία, η αποκλειστική αρμοδιότητα για την διαπίστωση της πραγματικής βάσεως της αποδιδομένης στον τηλεοπτικό σταθμό της αιτούσης παραβάσεως, η οποία ανάγεται στις τεχνικές προδιαγραφές λειτουργίας του σταθμού, ανήκε, κατά νόμο, στις τεχνικές υπηρεσίες της ΕΕΤΤ, το δε ΕΣΡ στηρίχθηκε, εν προκειμένω, για την επιβολή της επίμαχης κυρώσεως στην τεχνική έκθεση αναρμόδιας υπηρεσίας.

(Δέχεται την αίτηση ακύρωσης ως προς την πρώτη των αιτούντων εταιρεία και την απορρίπτει ως προς τους λοιπούς αιτούντες)

Copyright© 2006-2014 - Νομικά χρονικά - All Rights Reserved