Νομολογία - διοικητικά

(ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2008 - ÔÅÕ×ÏÓ 51) Αριθμός απόφασης: 1530/2008 Τμήμα: ΣτΕ: Τμ. Γ΄ Πρόεδρος: Γ. Σταυρόπουλος Εισηγητής: Π. Τσούκας
Ο διοικητής νοσοκομείου του ΕΣΥΚΑ ασκεί δημόσια εξουσία, καθώς αποτελεί, με το διοικητικό συμβούλιο, όργανο διοίκησης του νοσοκομείου. Υπό το καθεστώς δε της ισχύος των διατάξεων του ν. 3329/2005, ο διοικητής νοσοκομείου του ΕΣΥΚΑ δεν είναι υπάλληλος αυτού, δοθέντος ότι δεν τελεί σε ιεραρχική σχέση προς άλλο όργανο του νομικού προσώπου του νοσοκομείου αλλά, σύμφωνα με τη ρητή περί τούτου διάταξη του άρθρου 78 παρ. 3 του ν. 3329/2005, διοικεί το νοσοκομείο με το διοικητικό συμβούλιο αυτού. Πρόωρη λύση της θητείας Διοικητή Γενικού Νοσοκομείου· άκυρη η προσβαλλόμενη πράξη, καθώς ουδόλως αναφέρεται σ' αυτήν, ούτε προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, ποιος ήταν ο σπουδαίος λόγος, ο αναγόμενος, κατά τον νόμο, στην άσκηση των καθηκόντων του αιτούντος ως Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου, ο οποίος ήγαγε τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στην πρόωρη λήξη της θητείας του.



Άρθρα: 1, 2, 3, 6, 7, 11 παρ. 5 ν. 3329/2005, 78 παρ. 3 ν. 3329/2005, 103 παρ. 4 Σ
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
[…] 3. Επειδή, με τον ν. 2889/2001 «Βελτίωση και Εκσυγχρονισμός του Εθνικού Συστήματος Υγείας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 37), η επικράτεια διαιρέθηκε σε Υγειονομικές Περιφέρειες και ιδρύθηκε σε καθεμία από αυτές ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Περιφερειακό Σύστημα Υγείας», υπό την εποπτεία και έλεγχο του Υπουργού Υγείας και Πρόνοιας. Ορίσθηκε, δε, ότι όλες οι Νοσοκομειακές Μονάδες, καθώς και τα Κέντρα Υγείας και τα Περιφερειακά τους Ιατρεία, που ανήκουν σε ΕΣΥ, τα οποία βρίσκονται και λειτουργούν στη χωρική αρμοδιότητα κάθε ιδρυόμενου ΠεΣΥ, μετατρέπονται αυτοδικαίως, από τη δημοσίευση του νόμου, σε αποκεντρωμένες και ανεξάρτητες υπηρεσιακές μονάδες του αντίστοιχου ΠεΣΥ, με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια (άρθρο 1 παρ. 4). Στα άρθρα 2 - 4 του νόμου ορίσθηκαν τα όργανα διοίκησης των ΠεΣΥ και οι αρμοδιότητές τους, η οργάνωση των διοικητικών υπηρεσιών τους και τα σχετικά με τους πόρους τους. Περαιτέρω, με τον ν. 3329/2005, ο νομοθέτης προέβη σε συνολική αναμόρφωση του οργανωτικού σχήματος του ΕΣΥ, που είχε εισαγάγει με τον ν. 2889/2001. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του ως άνω νόμου, καινοτομία του «Εθνικού Συστήματος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης», όπως μετονομάζεται το Εθνικό Σύστημα Υγείας, είναι «ότι τα Νοσοκομεία και οι Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας, δηλαδή η τρίτη βαθμίδα της υγειονομικής πυραμίδας της χώρας, ξαναγίνονται νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, με δικά τους όργανα, περιουσία και προϋπολογισμό, ώστε να αποκτήσουν ουσιαστικές αρμοδιότητες και να επιτευχθεί πραγματική αποκέντρωση». Περαιτέρω ο νομοθέτης προχώρησε στην κατάργηση των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας και Πρόνοιας (ΠεΣΥΠ) και στη θέση τους καθιέρωσε τις Υγειονομικές Περιφέρειες, οι οποίες αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, βρίσκονται στη δεύτερη βαθμίδα του αποκεντρωμένου συστήματος και έχουν την ευθύνη της υγειονομικής πολιτικής και της πολιτικής κοινωνικής αλληλεγγύης στην τοπική περιφέρεια της αρμοδιότητάς τους, εποπτεύουν και συντονίζουν τη δράση των νοσοκομείων και των Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας (βλ. την εισηγητική έκθεση του νόμου). Υπό το νέο αυτό οργανωτικό σχήμα, ο Διοικητής νοσοκομείου δεν προΐσταται μιας αποκεντρωμένης μονάδας στο πλαίσιο του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ΠεΣΥΠ, όπως όριζε ο ν. 2889/2001, αλλά προΐσταται του νοσοκομείου ως αυτοτελούς νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, το οποίο αποτελεί πλέον διακριτή βαθμίδα στην υγειονομική πυραμίδα της χώρας και επιλέγεται και διορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. […]
4. Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1, 2, 3, 6, 7 και 11 παρ. 5 του ν. 3329/2005, ο διοικητής νοσοκομείου του ΕΣΥΚΑ διορίζεται σε οργανική θέση νοσοκομείου, το οποίο αποτελεί νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ) με βαθμό 1ο της κατ' άρθρον 79 του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 2683/1999) κατηγορίας Ειδικών Θέσεων (ΕΘ). Περαιτέρω, σύμφωνα με τις αυτές διατάξεις, ο διοικητής νοσοκομείου του ΕΣΥΚΑ ασκεί δημόσια εξουσία, καθώς αποτελεί, με το διοικητικό συμβούλιο, όργανο διοίκησης του νοσοκομείου. Υπό το καθεστώς δε της ισχύος των προαναφερθεισών διατάξεων του ν. 3329/2005, ο διοικητής νοσοκομείου του ΕΣΥΚΑ (εκτός των αντικειμένων στο άρθρο 13 παρ. 10 του ν. 2889/2001 νοσοκομείων ιδρυματικού χαρακτήρα) δεν είναι υπάλληλος αυτού, δοθέντος ότι δεν τελεί σε ιεραρχική σχέση προς άλλο όργανο του νομικού προσώπου του νοσοκομείου αλλά, σύμφωνα με τη ρητή περί τούτου διάταξη του άρθρου 78 παρ. 3 του ν. 3329/2005, διοικεί το νοσοκομείο με το διοικητικό συμβούλιο αυτού [πρβλ. ΑΕΔ 14/1997, 31/1995, ΣτΕ 2713/2006 (7μ.). Πρβλ., περαιτέρω ΑΕΔ 46/1997, 56/1997, 9/1995, 31/1995 και ΣτΕ 2430/2000 (7μ.)].
[μειοψηφ.]
5. Επειδή, εν προκειμένω, από τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως προκύπτει ότι, με την υπ' αριθ. Υ10β/Γ.Π.45589/3.5.2005 πράξη του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΕΚ 104/12.5.2005, τχ. ΝΠΔΔ), η οποία εκδόθηκε κατ' εφαρμογήν της διατάξεως του άρθρου 7 παρ. 7 του ν. 3329/2005, ο αιτών διορίσθηκε, επί διετή θητεία και με βαθμό 1ο, στην κατηγορία ΕΘ θέση του Διοικητού του υπό την επωνυμία «…» Γενικόν Νοσοκομείον - Κέντρο Υγείας Κ. του Β΄ ΔΥΠΕ […]. Με την ήδη προσβαλλομένη, υπ' αριθ. Υ10β/Γ.Π. οικ. 132627/2.11.2006 (ΦΕΚ 73/14.11.2006 τχ. ΥΟΔΔ) πράξη του αυτού Υπουργού, η οποία εκδόθηκε κατ' εφαρμογήν της προμνησθείσας διατάξεως, αποφασίσθηκε, πριν από τη λήξη της, η λύση της διετούς θητείας του αιτούντος. Στην πράξη αυτήν αναφέρεται ότι: «Αποφασίζουμε την πρόωρη λύση της θητείας του Διοικητή του Γ.Ν. - Κ.Υ. Κ. «…» της Β΄ ΔΥΠΕ […] του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κ. […] για σοβαρούς υπηρεσιακούς λόγους αζημίως για το Δημόσιο». Η πράξη όμως αυτή, ούτε από τα στοιχεία του φακέλου της υποθέσεως προκύπτει, ούτε η Διοίκηση προβάλλει ότι εκδόθηκε κατόπιν εισηγήσεως του, εν προκειμένω, αρμοδίου προς τούτο Διοικητή της Β΄ Υγειονομικής Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, όπως επιβάλλει η προπαρατεθείσα διάταξη του άρθρου 7 παρ. 7 του ν. 3329/2005. Πέραν δε τούτου, ουδόλως αναφέρεται στην προσβαλλόμενη πράξη ούτε προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ποιος ήταν ο σπουδαίος λόγος, ο αναγόμενος, κατά τον νόμο, στην άσκηση των καθηκόντων του αιτούντος ως Διοικητή του Γενικού Νοσοκομείου - Κέντρου Υγείας Κ., ο οποίος ήγαγε τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στην, διά της εκδόσεως της προσβαλλομένης πράξεως, πρόωρη λήξη της θητείας του. Για τους λόγους αυτούς, βασίμως προβαλλόμενους, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή και η προσβαλλομένη πράξη να ακυρωθεί. Κατά τη γνώμη δε του Συμβούλου Γ. Ποταμιά, ο αιτών κατείχε θέση υπαλλήλου επί θητεία και διαρκούσης της θητείας του απολάμβανε όλων των συνταγματικών εγγυήσεων της μονιμότητας. Συνεπώς, καθώς η θητεία του δεν μπορούσε να λυθεί πρόωρα, η προσβαλλόμενη απόφαση πρέπει, προεχόντως για τον λόγο αυτόν, να ακυρωθεί, δεδομένου ότι δεν τηρήθηκαν εν προκειμένω οι εγγυήσεις του άρθρου 103 παρ. 4 του Συντάγματος.

Copyright© 2006-2014 - Νομικά χρονικά - All Rights Reserved